FIT VUT – Semestr druhý

Polovina vysokoškolských prázdnin je už zamnou a to znamená, že není nic lepšího, než si zavzpomínat na školu! (A zase se vcítit do toho překrásného psychického vypětí:))

Pokud by tě zajímal první semestr, přečti si o něm ZDE.

Jak už můžete tušit, tak i druhý semestr jsem pokračoval na FITu na VUT v Brně. A budu tam i ten třetí? Vyrazili mě? Přestupuju? Nebo odlítám na rok na Bali? To vše a mnohem víc (snad) se dozvíte v druhém díle populární série, popisující mé studium na té nejlepší IT škole v republice.

Tak nějak obecně

I přesto že jsem po zimáku měl několik týdnů “volna”, tak mi přišlo, že jsem si ani neodpočinul a hned tu byl semestr letní. V něm mě čekalo 5 povinných předmětů (stejně jako v zimním) + 1 povinný předmět, který se normálně učí v druháku (měl jsem dobrý průměr, tak jsem si ho zapsal) + 2 volitelné předměty, abych toho neměl málo. To v konečném součtu dělalo krásných 8 (+1 angličtina, to nepočítám) předmětů v celkové hodnotě 41 kreditů. Oproti zimním 33 kreditům a 6 předmětům tedy poměrně výrazný posun.

Jak zkušenější a ostřílenější kolegové říkali: “Užívej, každý semestr to bude jen a jen horší”, v případě druhého semestru měli pravdu. Nebylo by tomu pravdy ale v případě, kdybych si dobrovolně nezapsal 3 předměty navíc. Bez nich by to byla taková pohoda, že i studenti humanitárních předmětů by mi záviděli:)

No nic. Konec blbým vtípkům, načase si pěkně rozebrat jeden předmět po druhém.

IMA1 – Matematická analýza 1

Z tohoto předmětu jsem neměl strach i přesto, že statistická úspěšnost se pohybuje jen okolo 60%. Předmětem výuky byl průběh funkce, derivace, integrály, numerické metody a možná i něco dalšího, co už si nepamatuju:). Zkrátka pro mě, jakožto gympláka který měl seminář matematiky bylo tohle opakování + něco navíc a trochu složitější příklady. Dovedu si představit, že pro někoho, kdo tohle učivo na střední neměl, musel být tento předmět velmi náročný. Takové pravidla derivací jsme totiž prošli během jedné přednášky a někteří na to koukali, jak na jednorožce.

Stejně jako v minulém semestru, i teď přednášky i cvičení měla paní docentka Hlíněná, která patří mezi nejoblíbenější učitele na celé fakultě. Bohužel to taky bylo naposledy, protože v dalších ročnících matematiku už neučí. Každopádně ji jsem moc vděčný, bez ní by prvák nebyl takový, jaký je.

Předmět byl veden naprosto skvěle, příkladů k procvičování bylo poměrně dost a na cvičení měli všichni možnost se doptat na věci, kterým nerozumí (že to nikdo nedělá, je věc druhá).

Co se týče zkoušky, tak ta byla opět s povoleným A4 “tahákem”, popsaným čímkoliv a jakkoliv. Sice jsem si ho celý popsal, ale v 90% příkladů jsem ho vůbec nepotřeboval. Každopádně vždycky je super mít po ruce svého pomocníka:)

INC – Návrh číslicových systémů

Pokud bych se někde měl chlubit, že jsem na přednášky nechodil a přesto to zmákl, tak tady.

Z 80% velmi nudný předmět, ačkoliv by být nemusel. 3 hodinové přednášky, které jsou plné teorie a (za mě) nezajímavých informací. A přitom teorii na zkoušce pomalu ani nenajdete. Až na jednu jedinou otázečku za pár bodů, které vám určitě chybět nebudou.

Zkouška jsou totiž z 90% jen příklady, které se probírají na democvičeních, hned po skončení nekonečné série 3 hodin přednášek. Pokud tedy budete navštěvovat tyto democvika a pečlivě si příklady propočítáte, máte to v kapse.

Zní to všechno tak jednoduše a hezky že? Kdepak! Největším bubákem tohoto předmětu totiž je projekt. Pokud ale pochopíte (stálo to pár dní, nocí a několik vypitých piv), co se od vás chce, nemusíte mít strach. Myslím si, že pokud to člověk neokopíruje (jak se často stává), tak těch 5/20 bodů potřebných na zápočet dostane.

IOS – Operační systémy

Já jsem teprve u 3/8 předmětu a už mám 800 slov? To abych se začal trochu krotit.

Každopádně!

Moje oblíbená lahůdka a zároveň můj weird flex je tento předmět. Proč? Protože mě prostě bavil, navzdory nechuti starších kolegů i té příšerné statistice úspěšnosti.

Pravdou je, že tento předmět je plný teorie, ale pokud se člověk začne připravovat v dostatečném předstihu, nemá s tím žádný problém.

Velmi důležité je nasbírat co nejvíce bodů v průběhu semestru (i nad rámec zápočtu). Zápočet je sice od 10 bodů, ale takzvaný nepovinný je 23, protože minimum u zkoušky je 27. Takže nepodcenit půlsemestrálku, 2 krásné projekty (v Shellu a Cčku), naučit se deadlock, nějaké příklady a onen nejtěžší předmět prváku máte hotov na první dobrou!

ISU – Programování na strojové úrovni

Hrdliččin zval ku lásce hlas, máme tu Assemblerů čas.

Nebýt úžasného pana garanta Orsága, byl by tento předmět úplně něčím jiným (horší), než je. Na přednáškách se v rychlosti shrnuje nudná teorie a probírají se praktičtější (čti důležitější) věci.

Cvičení jsou moc pěkně zorganizována, zejména ta pod taktovkou doktora Orsága, který vždy poradil a vysvětlil. Zároveň obdivuji jeho zápal do předmětu a vývojové prostředí ISU Hub, které pro studenty vytvořil. Získávání jednotlivých achievementů za dobré výsledky slouží jako příjemné zpestření i jako taková malá motivace.

Stěžejní je nepodcenit testy v průběhu semestru + půlsemestrálku, jinak jste bez zápočtu. Pokud máte zápočet, máte i zkoušku (statisticky).

IZLO – Základy logiky pro informatiky

Jak už to má tento předmět v názvu, je to ZLO. To nejhorší je, že by ani v nejmenším být nemuselo.

Tento kouzelný předmět jsme měli možnost okusit jako první ročník vůbec. Organizace od počátku byla zmatená, cvičení o to více. Ohodnotit 10 řádkový projekt trvalo několik týdnů. Ke zkoušce minimum řešených příkladů a minimum indícií, jak by taková zkouška mohla vypadat. A na výsledku prvního termínu to bylo znát.

Bylo to i znát na mém celkovém dojmu z tohoto semestru, protože přesto že jsem přípravě věnoval možná srovnatelně co IOSu, nepodařilo se mi tento předmět utnout již na prvním termínu, ale až na termínu druhém. Nutno ještě podotknout, že tohle měl být jednoduchý předmět, jen za 2 kredity.

Věřím ale, že si organizátoři tohoto předmětu jsou vědomi svých chyb na základě svých dojmů, výsledků termínů i zpětné vazby studentů a že příští ročníky tohle nepříjemné setkání nezažijí.

IZG – Základy počítačové grafiky

Běžně povinný předmět až ve druháku, pokud ale máte dobrou známku z IZP (Základů programování), dostanete možnost si ho zapsat o rok dříve. A to se vyplatí!

Můžu jen a jen doporučit přednášky od Tomáše Mileta, který srozumitelně vysvětlí všechny písmenka, které v prezentaci vidíte a nečte to jako knížku. Zároveň velmi často ukazuje názorné příklady ve hrách od Minecraftu, přes Counter-Strike po Cyberpunk. A to my ajťáci milujeme.

Náročnost cvičení se týden co týden zvyšuje, takže není radno je podceňovat, pokud chcete získat cenné body na zápočet. Doporučuji se na náplň cvičení podívat dopředu a aspoň trochu si to připravit (kdyby něco, ode mě to nevíte – cvičící to neradi slyší).

Součástí předmětu je i projekt, který je fakt hezky zpracovaný a člověk se na něm leccos naučí. Bohužel se odevzdává v době zkouškového a věřím, že ani během semestru by se na něj nenašel čas. V mém případě jsem měl dostatek bodů, takže jsem tento projekt (smutně řečeno) vynechal.

Nepovinné/Volitelné předměty

IVS – Praktické aspekty vývoje software

Tento předmět by měl být jako povinný. Asi to nejpraktičtější, co jsem zatím na škole zažil. V každé přednášce jsou reálné praktické ukázky, příklady a (až na jednu) jsem si to užíval. Věřím, že se ke svým zápiskům ještě někdy vrátím- Určitě doporučuji brát v prváku, ve druháku+ už mi to zas takový smysl nedává.

Hlavním bodem a smyslem tohoto předmětu je týmový projekt – kalkulačka. Možná se teď smějete, ale naprogramovat intuitivní a plně funkční (včetně pokročilých funkcí) kalkulačku dá celkem zabrat. Ještě když k tom přičtu skutečnost, že jsme to psali v Pythonu, který jsme do té doby možná viděli jen na obrázku. Není to ale jen o kalkulačce, součástí hodnocení je i dokumentace, instalátor, příručka, testy, GUI, týmová spolupráce (Git), atd.

Takže základem je mít kolem sebe ty správné lidi, kteří se na to uprostřed semestru nevyserou.

ITY – Typografie a publikování

Pokud někdy plánujete psát bakalářku v LaTeXu (čti latech), tak určitě doporučuji. Sice nevím, jestli to všechno do té doby nezapomenu, ale minimálně v momentální chvíli jsem rád, že jsem si tento předmět zapsal.

Na přednášky jsem nechodil, bohužel mi neseděly v rozvrhu. Každopádně přednáší doktor Křena, takže to je zárukou kvality samo o sobě.

Nejdůležitější částí tohoto předmětu jsou projekty, kterých je 5 a každý “zkouší” to, co se probralo na přednášce. Tento přístup mám nejradši, protože se nejlépe učím tím, že dělám. A tohle je přesně o tom. Zvlášť díky ChatGPT je hledání příkazů rychlé a velmi pohodlné. Zároveň se naučíte i stukturovat dokumenty a správně je citovat, což je pro dobrou bakalářku celkem zásadní.

Abych to shrnul

Pokud pominu menší nepříjemnosti s IZLO, tak byl tento semestr daleko lepší, než ten zimní. Určitě byl i náročnější, ale to vůbec nevadilo, protože většinou byly předměty dobře vedeny a dokázal jsem si i k nudnému učivu najít cestu. Nutno ale znovu říct, že jsem si 3 předměty vzal dobrovolně navíc, bez nich by byl život jednodušší:)

Rozhodně jsem se i daleko více naučil a rozšířil své obzory jako ajťák. Zároveň jsem teď v létě zjistil, jak velká poptávka je po ajťácích – fakt velká.

Takže i po druhém semestru můžu FIT VUT doporučit. Pokud tě baví počítače a rád se učíš tím, že děláš, hledáš, opravuješ chyby, třískáš hlavou do klávesnice a tak, bude se ti tu líbit.

Drž mi palce, ať se tu po zimním semestru zase vrátím.

Pokud si dočetl až sem, mám z tebe radost! A ještě větší budu mít, pokud mi dáš vědět, jak se ti článek líbil, či nelíbil.

Napsat komentář